A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Váltókar

Ebben a kategóriában a kerékpárok váltórendszereihez használatos különböző típusú váltókarok kapnak helyet: országúti, MTB, trekking egy egyéb kerékpártípushoz
Rendezés:
Rendezés:

A váltókar, az első és hátsó váltó, illetve az ezeket összekötő bowden alkotja a kerékpár váltórendszerét. A tágabban értelmezett váltórendszer további eleme a hátsó lánckeréksor, az első lánckerekek, illetve a lánc: ezek a Bikepro webáruház „Alkatrészek - Hajtás” menüpontja alatt található. A váltórendszer lehet mechanikus vagy elektronikus vezérlésű, az utóbbinál a bowden szerepét elektromos vezetékek – vagy rádiójelek veszik át, és az akkumulátor további egységet képez.

A modern láncváltós rendszerek esetében a váltókarral az eső és hátsó lánckerekek fogszámarányát állítjuk be. Ennek megfelelően az első váltó (más néven átdobó), és a hátsó váltó a láncot a megfelelő első és hátsó lánckerekere helyezi, azaz pozícionálja. Érdemes tudni, hogy régebben a váltókar nem tartalmazott pontos állásokat, így a pozícionálást a kerékpáros manuálisan végezte. Ezeket hívjuk frikciós váltóknak.

Ma lényegében minden váltórendszer pozícionált (indexelt). A mechanikus váltórendszer esetében a váltók csak teljesítik a „parancsot”, amit a váltókar a bowden meghúzásával kiad. Az elektronikus „váltókar” (valójában jeladó) esetében a pozícionálást a váltók végzik. Nézzük akkor a váltókar funkcióját! A váltókar ujjal működtetett kar vagy elfordítható markolat (markolatváltó) lehet, ez utóbbi ma már kevésbé népszerű.

A modern országúti kerékpárokon integrált fékváltókart találunk, amely a váltókar és a fékkar integrációja egy egységben. Régebben ezek elkülönültek, a váltókar gyakran az alsócsövön kapott helyet. A fékváltókar előfordul egyenes kormányos (MTB, trekking, stb.) kerékpárokon is, és manapság a külön váltó és fékkar egységeket is lehet egyetlen tartóbilincsre szerelni. Ezek ergonómiai szempontból jól megtervezett típusok, tökéletes kényelmet és gyors, biztonságos kezelhetőséget biztosítanak, pl. Shimano Dual Control, Shimano STI, Campagnolo Ergopower, SRAM DoubleTap, stb.

Az országúti és egyenes (MTB) kormányos váltók eltérő bilincsátmérővel és formai kialakítással rendelkeznek, ezért nem csereszabatosak. A váltókar által pozícionált fokozatszám 5-tól 13-ig fordul elő, a kurrens váltórendszerek döntő része 11-12 hátsó fokozatot kínál. A váltókarnak és a váltónak fokozatszám, gyártó és széria (modellsorozat) szerint meg kell egyezni a megfelelő pozícionáláshoz. (Vigyázat: a húzásarány többféle lehet, a fokozatszám-egyezés még nem jelent csereszabatosságot!)

A váltókarok működési elve is sok érdekességet rejt: például a Revoshift, Gripshift markolatváltó csak hajlítás nélküli kormányra szerelhető fel, a Rapidfire vagy Trigger „pöckölős” váltókar-változat hüvelyk vagy mutatóujjal, vagy akár mindkét módon üzemeltethető. Egy mozdulatra 1-3 fokozatot válthatunk nyomáserő, karút függvényében. Elvétve létezik még hagyományos hüvelyujj-váltókar is, de a szisztémát ma már döntően dropper post nyeregcső és teleszkópvezérlés funkcióra alkalmazzák.

Mint látható, a látszólag azonos kialakítású váltókarok a működés terén nagy szórást mutatnak. Országúti fékváltókaroknál is többféle működési el van forgalomban. Így a funkció szempontjából a váltókar lehet a fékkarral kombinált, de lehet külön kioldókaros, a kioldókar pedig lehet a fékkar mögött vagy külön „fülön”. A Shimano Dual Control, a SRAM DoubleTap, a Campagnolo Ergopower, az FSA és a Microshift rendszerek mind eltérők e tekintetben, működtetésük ennek ellenére intuitív, könnyen elsajátítható.

Ráadásul még a felsoroltakon kívül és léteznek váltókar-variánsok: például az időfutam és triatlon kerékpárokon elterjedt a kormányvég-váltókar, ez a kormányra szerelt könyöklő-csővégekbe kerül beszerelésre. Régebben országúti kormányvégekben is alkalmazták, de az integrált fékváltókarok elterjedésével használta mára lényegében megszűnt. További váltóvariáns az agyváltóhoz készült váltókartípus, amely rendszerint egyenes kormányra szerelt, lehet ujjal működtetett vagy markolatváltó, fokozatszám pedig 3-tól 14-ig terjed. Ez is rendszerint bowdenes rendszerű, de ma már elektronikus Di2 változatban is elérhető.

Az agyváltós hajtásrendszer a mindennapi közlekedésben és a hosszútávú bicajos túrázásban vált be leginkább. A Bikepro webshopban az összes felsorolt váltókartípus megtalálható, kiegészítve váltóalkatrészekkel, bowdenrendszerrel, és a legújabb Di2 elektronikus váltóalkatrészekkel. Emellett modern agyváltókat is kínálunk. A gyártók tekintetében váltórendszereket elsősorban a fő alkatrészgyártók - a Shimano és a SRAM – kínálnak, agyváltót pedig a fentiek mellett a Sturmey Archer. A kiegészítők és bowdenrendszer tekintetében az Acor, Alligator, Altrix, Hauser, Jagwire, Neuzer, PRO, Sunrace és a Velotech palettájáról válogathatunk. A váltókról, illetve a bowdenek fontosságáról számos Bikepro szakcikk jelent meg:

A különböző váltórendszerek kompatibilitásáról

A fokozatszámokról

A hátsó kazettatestek fejlődéséről

A bowdenház-választásról

Mi a szerepe a bowdenház kupakoknak a fék és váltásteljesítményben?

Miben segít neked a jó fékbowdenszálról és váltóbowdenszálról készült szakkcikk?

Tudtad, hogy léteznek alternatív váltórendszerek?

Árukereső.hu Árukereső.hu