A mi webes sütijeink (cookie) diétásak, nem hizlalnak, gyorsítják és segítik a weboldal használatát, és lehetővé teszik, hogy személyre szabottabb szolgáltatást tudjunk nyújtani a számodra.Ha most inkább valami sósra vágynál, a saját böngésződben tudod kezelni őket, az alábbiak szerint. 

Markolat - kerékpár szarv kombó

Ebben a termékkategóriában az egyenes vagy enyhén hajlított kormánytípusra való ergonómiai elvek alapján tervezett, toldalék "szarvval" kiegészített markolatok kapnak helyet, bármilyen alapnyagból és kialakítással.
Rendezés:
Rendezés:

A markolat jelentős szerepet kap a kerékpár irányításában, emellett a kényelmet is nagyban befolyásolja. Egy felmérés szerint tíz kerékpárosból kilenc a menet során vagy hazaérkezéskor rendszeres kézfájdalmat tapasztal. Ez két okra vezethető vissza: a hagyományos markolat körkörös formája anatómiai szempontból nem ideális, másrészt az egyenes kormány végén lévő markolat pusztán egy fogáshelyzetet tesz lehetővé, ezáltal a kéz egyes pontjai folyamatosa és fokozott terhelésnek vannak kitéve. Az előbbi problémát az ergonomikus markolatkialakítás hivatott kiküszöbölni, az utóbbit pedig a jelen termékkategóriában szereplő toldalékkal, köznapi nevén „szarvval” kiegészített (rendszerint ergonómiás) markolattípus.

Az országúti kerékpárokon a „koskormány” legalább három fogáspontot kínál, amit menet közben tetszőlegesen váltogathatunk. Amíg a kormányt fent fogjuk, a kéz más területe terhelődik, mint alsófogásban. Az egyik pihen, míg a másik „dolgozik”. Ez egyenes kormánynál ez nem biztosított, hacsak a markolat mellé nem szerelünk fel „szarvakat”. És még ennél is jobb alternatíva, ha a „toldalék” az anatómiás markolat része, egymáshoz tervezve az abszolút komfort és biztos kezelés érdekében.

Szögezzük le, hogy az általános kerékpáros közlekedés vagy túrázás során egészen más igények merülnek fel, mint például MTB enduro bringázáskor. Egyszerűen mások az irányításhoz szükséges mozdulatok. Az előbbinél a nagyobb, szinte az egész tenyeret alátámasztó kinyúlás lesz a kényelmes, míg ez az utóbbinál ez határozottan zavaró. A kialakítást tekintve a legtöbb markolat gumiból vagy habszivacsból készül, különféle átmérővel és mintázattal. Az átmérő és a tapadás terén tapasztalt különbségek hivatottak kiszolgálni a felhasználás és kézanatómia különféle igényeit. Sajnos sokáig kevés figyelmet kapott ez az egyébként igen fontos alkatrész, meglétét a kerékpárgyártók a lehető legegyszerűbben és legolcsóbban próbálták kipipálni. Bő egy évtizeddel ezelőtt a piacra kerültek az első speciális ergonomikus kialakítású markolatok, gyökériből kiforgatva, ahogyan az alkatrészre ma tekintünk.

A kedvezőtlen terheléselosztás mellett a hagyományos markolatok másik rákfenéje az egyetlen fogáshelyzet. Az anatómiás markolat e téren még inkább korlátoz, hisz’ milliméter pontosan pozícionálja a tenyér és az ujjak helyzetét. A problémára logikus válasz a markolatból kinyúló, annak szerkezetébe integrált nyúlvány, köznapi nevén „kormányszarv”. A szarv a markolat külső végén kap helyet, egy, esetleg két további fogáshelyzetet biztosítva.

A szarv hossza egyes típusok esetén eltérő, általában tenyérnyi, dőlésszöge pedig személyes preferencia szerint állítható, legalábbis igényesebb, drágább modellek esetében. A szarv miatt az ergonómiás markolat stabil rögzítése különös fontosságot kap, kiváltképp sportos kerékpározáshoz és versenyzéshez ajánlott modellek esetén. Kötelező tehát az imbuszcsavaros rögzítés, hogy a szarv és a markolat sprintek közben se fordulhasson el. Említsük meg, hogy nagyon kell figyelni az ergonómiát kínáló típusok pontos beállítására. A bringán ülve a fékkar meghúzásakor a kar és kézfej síkjának egy vonalban kell esni. Ha ettől eltér a felület szöge, a markolat nem lesz kényelmes.

A tapasztalat azt diktálja, hogy a hosszabb távokat teljesítő bicajosok számára az ergonómiás markolat és a szarvként emlegetett gumírozott műanyag toldat rendszerint maga a megváltás. A Bikepro kerékpáros webshop széles markolatválasztékán belül kapható számtalan ergonómiás kialakítás, és ezek egy része szarvval kiegészített „multifunkciós” típus. A gyártók közül emeljük ki a „műfaj” megteremtőjét német Ergon-t. Mivel tudományosan megtervezett prémium termékről van szó, az integrált „toldalékos” markolatok ára párban 4000-tól 29.000Ft-ig terjed. A markolatokkal kapcsolatban több átfogó Bikepro szakcikk született::

Markolatokról

Ergonomíkus markolatokról és "szarvakról"

Árukereső.hu Árukereső.hu