Termékek Menü
0
Kategóriák

Szeleptipusok - Melyik a jó kerékpár szelep?

Ardó Tamás
Van aki az autószelepre esküszik, és van a ki a Presta-ra. És vannak, akiket az istennek sem tudunk lebeszélni a Dunlop-ról. De mik a különbségek?  Végigmegyünk mindegyiknek az előnyén, és a hátrányán.

FONTOS:
A kerékpár belsők 99,9%-ban gyárilag belevulkanizált szelepet találsz, így maga a szelep szinte SOHA NEM cserélhető benne, vagy nem érdemes a cserével pöcsölni. Tehát olyan belső gumit kell választanod, melynek szeleptipusa illik a felnidhez és az igényeidhez.  Ide kattintva találod a teljes választékot!

Az Autó és a Presta szeleptű kitekerhető, de magát a szeleptűt nem árulja senki, így ha ilyenre van szükséged, akkor azt érdemes kimenteni egy durrdefektes, vagy már agyon foltozott, és leselejtezésre érdemes belsőből. Szelepsapkával viszont tunigolhatod a géped!

Ha nagyon sietsz, akkor ez a kép elmagyarázza a legalapvetőbb különbségeket.  A részletekhez olvass tovább!

Lássuk sorban a szeleptipusokat az előnyeikkel és a hátrányaikkal.

Hagyományos szelep: (lásd fentebb)

Ez az ősi szeleptipus. A legelterjedtebb nemzetközi neve a Dunlop szelep, melynek jelölése DV, az USA-ban inkább Woods szelepnek nevezik, de használatos még az Express szelep elnevezés is. 8 mm-es felni furatba megy bele, és mivel a szelepszár végig menetes ezért mindíg jár hozzá egy kis kontra anya is, amivel a felni furatban fixálható. 26, 35, és 40 mm-es hosszakban érhető el, de a legelterjedtebb 26 mm-es. Mivel rövid, ezért többnyire szimpla falú, vagy acél felnikben használják őket. Szerencsére egyre ritkábban, mivel alapvetően egy ipari hulladék...

Új kerékpárokat már soha nem szerelnek gyárilag ilyennel, csak azért van forgalomban, mert viszonylag sokan ezt keresik. A gyártók pedig kielégítik a piaci igényt. Pedig a legrosszabb szeleptipus mind közül. Lássuk hogy miért!

A Dunlop szelep előnyei:

Ebből bizony nincs sok: talán csak az, hogy mechanikailag elég egyszerű szerkezet. A szeleptű furatán lévő lukat egy ráhúzott gumicső fedi el, így elvileg nincs benne mozgó alaktrész, ami elromolhatna.  Előnye még,  - már ha ez előnynek nevezhető - hogy hagyományos, szeleptűs pumpával is pumpálható.

A Dunlop szelep hátrányai:

Röviden: Úgy sz.r, ahogy van... Bővebben: Ősrégi konstrukció, amikor feltalálták, akkor szerintem még nem is tudtak, vagy nem akartak "bonyolult" rugós szeleptűt készíteni, így megoldották egy csőre ráhúzott gumidarabbal .Akkoriban még nem volt rá igény, hogy egy külső gumi 6-12 bár lépgnyomást kibírjon, így a pumpálása sem jelentett akkora gondot.  Manapság sportolásra is szánt MTB-ken, vagy országúti gépeken már egyáltalán nem alkalmazzák, mert képtelenség nagy légnyomásra felfújni. Ahogy nő a belsőben a légnyomás egyre jobban szorul rá a szeleptűre a ráhúzott gumi, és egyre nehezebb lesz átpumpálni rajta a levegőt. Minden egyes pumpa lenyomásnál le kell küzdeni a szeleptűre  ráfeszülő szelepgumi egyre növekvő ellenállását, ami miatt a pumpálása nehézkes és lassú.  Ráadásul a beledugott szeleptűs pumpák egy nyomás fölött kinyomja magából, vagy folyamtosan kézzel kell beleszorítani...  További hátránya, hogy mivel a szeleptűn lévő gumicső folyamatosan zárja a szelepet, ezért a pumpálása során csak akkor van nyitva, amikor éppen belemegy a levegő, de utána azonnal lezár. Ez azt eredményezi, hogy korrekt nyomásmérést nem lehet megejteni vele. Tehát csak kézzel megnyomkodva érzed, hogy elég kemény-e...   Mivel a szelepgumi gyorsan öregszik, ezért idővel elszakad, és elereszti a levegőt. Ilyenkor a szepelgumi cseréjével orvosolható a probléma, de ez azért elég gáz dolog. Egy szó mint száz: NE vegyél soha Dunlop szelepes belsőt, mert tényleg egy ipari hulladék. Retró kerékpárt újítasz fel, akkor se ezt vegyél bele. Hidd el senki nem fog megszólni a miatt, hogy nem "korhű" a belső szelepe, viszont önmagadat kímélheted meg egy jó adagnyi szívástól, ha inkább az autó vagy Presta szelepes belsőt választasz.

Autó szelep:

A legelterjedtebb nemzetközi neve a Auto szelep, melynek jelölése AV, vagy Moto Valve, német nyelvterületeken a Schrader elnevezés az elterjedt. 8 mm-es felni furatba megy bele, a szelepszár leggyakrabban gumírozott, ezeket értelemszerűen nem lehet - de nem is kell- rögzíteni a felniben. Vannak végig menetes szárú verziók is velőle (ezeket néhány gyártó SV jelöléssel illeti) ezekhez mindíg jár hozzá egy kis kontra anya is, amivel a felni furatban fixálható. 35, 40, és 48 mm-es hosszakban érhető el, de a legelterjedtebb a 40 mm-es. Alacsonyabb profilú felnikben a 35 mm-est is használnak, míg a magasabbakban néha szükség van a 48 mm-esre.

A belső része minden esetben tartalmaz egy kitekerhető rugós szeleptűt, ami az alábbi ábra szerint működik:

Az autó szelep hártányai:

Nem a a legkönnyebb szepeltipus. Többnyire réz vagy acél cső van belevulkanizálva gumiba, és ennél a szeleptipusnál nem is törekednek a gyártók arra, készítsenek belőle könnyebb verziót. Persze ez inkább csak amolyan elméleti probléma, mivel a felnifurattal szemközti oldalon van a felni végeinek illesztése - ami szintén plusz tömeg- de a gyártók ezzel ellensúlyozzák a szelep tömegét, így nem kell attól tartanod, hogy a szelep tömege miatt ütne, vagy nem lenne egyenletes futású a kereked. Keskeny, vagy nagyon könnyű felniknél néhol gondot okozhat az is, hogy ennek a szeleptipusnak  8 mm-es furatra van szüksége a felniben, ami egy keskenyebb 18-19 mm-es felninek bizony gondot okozhat, mival a furat miatt itt valóban gyengül a felni. Ha pont a szelepnél kap egy nagyobb ütést, akkor nagyobb az esély a megrogyásra, mint a Presta, vagy szingó szelepek 6 mm-es furatánál. A gumírozott szárú verziókra szoros, rányomós pumpafejet felrakni néha nem könnyű, mert inkább besülyed a szelep a felni beső részébe.

Az alábbi képen a túl rövid szelepszár, és a magas profilú felni nem túl szerencsés kombinációját láthatod. Az ilyen felnikhez már illik egyel hosszabb szelepű belsőt választani.

Az autó szelep előnyei:

Mivel a legelterjedtebb szelep tipus, ezért szinte mindenütt ezzel találkozhatsz, így majdnem bárhol fújható, ha nálad nem lenne pumpa. Robosztus szelep tipus, ez nem fog kitörni a felniből, vagy elhajolni. A pumpálás során sem kell finomkodni vele, bírja a kiképzést. A szeleptűje cserélhető - ha véletlenül meghibásodna / eltömődne - bár erre csak igen-igen ritkán van szükség. Műszakilag nagyon jó, és kiforrott konstrukció, gyakorlatilag soha nem szokott vele gond lenni. Mivel a szeleptű a pumpálás során folyamatosan benyomott (azaz nyitva) állapotban van, ezért nagyon pontosan lehet mérni és beállítani a légnyomást. Ezt lehet a leggyorsabban felfújni. A gumirozott - kissé kúpos - szárú verziók egyáltalán nem csörögnek soha a felniben. A végig menetes, és kontranyás verziót viszont atom stabilan lehet rögzíteni a felniben, így szoros fejű pumpáknál, ha nagy erővel kell rányomni, akkor sem fog beugrani a felnibe. A 8 mm-es szelep szár miatt könnyen és gyorsan lehet feltölteni defektmentesítő folyadékkal, zselével.  Mindenféle szines / mókás szelepsapkát gyártanak ehhez a tipushoz a pimpelők és a gyerekek legnagyobb örömére. (Lili lányomén kiscicás van, Barni fiamén UFÓ fejes.. :-)

Autó szelepből gyártanak ilyen különleges, 45, 60, vagy 90 fokban meghajlított verziót is, melyek nagyon praktikusak kis keréknéreteknél, pl. a 12 colos gyeregbicóknál, vagy a babakocsi kereknél. Ezek hajlítását két számmal szokták leírni, melyből az első a kifejlé hajlítás szöge, míg a második a már kihajlított szelep menetirány szerinti elforgatásának szögét jelöli. pl. a AV90/45 egy olyan autó szelepes belsőt jelöl, melyben 90-ban van kihajlítva szelep, és ez 45 fokos szögben álla előre, vagy hátra. Ezek a hajlított szelepek csak szimpla falú felnikkel használhatók, mivel a dupla falú felnibe nem tudod befűzni őket. 

 

szingó szelep:  (a legkönnyebb szeleptipus, melyből még ilyen szép kék, alu testű verziót is gyártanak. )

A legelterjedtebb nemzetközi neve a French Valve, azaz Francia szelep, melynek jelölése FV. Itthon gyakran Presta vagy szingó szelepnek hívják, német nyelvterületeken a Sclaverand elnevezés az elterjedt. (ezért a Schwalbe SV-nek rövidíti, okozva ezzel egy kis kavarodást) 6 mm-es felni furatba megy bele, a szelepszár leggyakrabban végig menetes így lehet, sőtt 8 mm-es furatú felnikben kell is  rögzíteni a felni lyukban. Vannak végig menet nélküli szárú verziók is belőle. ezek többnyire könnyű alu szelepek, vagy extra hosszú szelepek aero profilos felnikhez. 33, 47, 60 és 80 mm-es hosszakban érhető el, de a legelterjedtebb a 33 és 47 mm-es. Alacsonyabb profilú felnikban a 33 mm-est használnak, míg a magasabb profilú karbon felnikben szükség lehet a 60 és akár a 80 mm-es verzióra is.

A Presta szelep hátrányai:

A menet nélküli verzió csöröghet a felni furatban..

...bár ezzel a kis műanyag távtartóval ez is kiküszöbölhető.

Nincs neki sok hibája. Mivel a szeleptűje elég vékony, ezért néha előfordul, hogy ha jól rányomja az ember a pumpa fejet, akkor a menetes szeleptű feje el tud hajolni. Visszahjlításkor néha letörik, és akkor nem lehet biztonságosan lezárni. Ha nincs rögzítve a kontranyájával egy 8 mm-es felni furatban, akkor zöröghet benne. Mivel a szeleptűben - az autó szeleppel ellentétben - nincs rugó, ezért a szeleptűt egy kis felső kontranya stabilizálja, amit pumpálás előtt mindeg ki kell tekerni, majd pumpálás után betekerni. Ez lehet némi idő vezseteség, plusz figyelni is kell rá. Néhány extrémebb defektgátlót nehezebb beletölteni, mert vékonyabb benne a furat, sőtt vannak olyan presta szelepek is, melyekből nem lehet kitekerni a szeleptűt, így defektgátlót sem egyszerű bele tölteni. És ha sérül a szeleptű akkor is kukázni kell ezeket a belsőket.

A Presta szelep előnyei:

Sokan nem tudják, de a jobb Presta szelepeknek az autó szelephez hasonlóan kitekerhető a szeleptűje, így ezek is könnyen feltölthetők defektgátlóval. Ha kétféle anyagból van a szelep, vagy látsz ilyen leleapolást a tetején, akkor biztos hogy kitekerhető tűje van.

A legkönnyebb szelep tipus, így versenyzői körökben egyeduralkodó. Beéri 6 mm-es felni furattal is, ami jót tesz a felni erősségének.  A kontranyás verziók nagyon stabilan, zörgésmentesn rögzíthetők. A kitekerhető szeleptűs verziókhoz lehet csatlakoztatni szelepszár toldót, így magas profilú karbon felnikkel is használhatók. Könnyen, gyorsan pumpálható, a légnyomás is precízen mérhető a pumpálás folyamatában.  Szelep adapterrel autó szelepes pumpákkal is pumpálható, mint ahogy az alábbi képen láthatod.

Ha extra mély karbon felniben szeretnéd használni, akkor szükséged lehet ilyen szelepszár toldóra is.

FONTOS:
A kerékpár belsők 99,9%-ban gyárilag belevulkanizált szelepet találsz, így maga a szelep szinte SOHA NEM cserélhető benne, vagy nem érdemes a cserével pöcsölni. Tehát olyan belső gumit kell választanod, melynek szeleptipusa illik a felnidhez és az igényeidhez.  Ide kattintva találod a teljes választékot!

Az Autó és a Presta szeleptű kitekerhető, de magát a szeleptűt nem árulja senki, így ha ilyenre van szükséged, akkor azt érdemes kimenteni egy durrdefektes, vagy már agyon foltozott, és leselejtezésre érdemes belsőből. Szelepsapkával viszont tunigolhatod a géped!

Ha hasznosnak találtad ez a cikkünket, akkor kérlek oszd meg a Facebook-on!

Tartalomhoz tartozó címkék: Atom Blog
blog comments powered by Disqus
Termékek összehasonlítása
Márkák szerint
Töltsd le! Ingyenes!

Íme az ajándékod!

HASZNÁLD!

Vásárlói értékelések