Termékek Menü
0
Kategóriák

Melyik a legjobb defektvédett külső gumi és melyik defektvédelem éri meg az árát?

Ardó Tamás 2016-09-17 00:00:00

Ezt a kérdést, nagyon sokan és sokszor teszik fel a vásárlóink. A dilemma eldöntése érdekében szétvágtunk és „felboncoltunk” 20 db, különböző defektvédelemmel ellátott külső gumit. Olcsó és drága egyaránt került a lemezvágó olló pofái közé. Érdekes tapasztalatokkal lettünk gazdagabbak… E cikkben eláruljuk melyiket vedd meg és melyiktől tartózkodj!

Fontos 1:
Ebben a cikkben kizárólag a külső gumik fixen beépített defektvédelmével foglalkozunk. A defektvédelemmel ellátott belső gumik, a defektmentesítő szmötyik és egyéb alternatív defektvédelmi technológiákról egy másik cikkben írunk majd.
Fontos 2:

Minden szétvágott külsőt megvásároltunk a hazai forgalmazótól. Egyetlen gumit sem kaptunk tesztelésre vagy ajándékba, így teljes mértékben elfogulatlanul írhatunk róluk. Mi mindegyiket forgalmazzuk, így nem érdekünk egyiket vagy másikat jobban előtérbe helyezni vagy leminősíteni.


Az alábbi cikk nem egy teszt, inkább egy szubjekítv értékelés. Nem építettünk külső gumi szurkáló- és vágógépet „sokszázezerért”, ami tized Newton pontossággal kijelezné, hogy egy adott külsőbe pontosan mekkora erővel kell beletolni a rajzszeget, hogy az teljes mértékben átmenjen rajta. Így számszerűsíthető és bármikor reprodukálható végeredményünk sincs, amit szépen táblázatba foglalva megjeleníthetnénk és ami alapján oda lehetne írni, hogy az XXXX külső 12,87%-kal nagyobb erővel szúrható át, mint az YYYY külső. Ennek ellenére – mivel minden külsőt többször átvágtunk, minden irányból átszúrtunk, végül feldaraboltunk - úgy gondoljuk, hogy értékelhető mennyiségű szubjektív érzetet és tapasztalatot gyűjtöttünk be az adott technológia futófelületi szúrás- és vágásállóságával kapcsolatban (és nem mellesleg mi is aktívan használjuk ezeket a külsőket). Jelen cikkben csak a szúrásos és vágásos defektekkel foglalkozunk, mert a felütéses defekt elleni védelem leginkább csak a DH-FR, Enduro külsőkre jellemző, leginkább ott van szükség ezek meglétére. A kerékpárosok többsége viszont az utcán találkozik a defekttel és azok okozóival.
Azt is fontos megjegyezni, hogy a defektállóság csak egyetlen paraméter a gumiválasztásnál, tehát nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy ha egy gumi defektállóbb, akkor az összességében is jobb gumi lenne, mint egy másik, kevésbé defektálló. Ez főként azért is van így, mert a defektállóság mint tulajdonság, több egyéb tényezőt negatívan befolyásol. Tehát pl. ha nő a defektállóság, akkor nő a külső össztömege és nő a gördülési ellenállása is. Mérlegelni kell, hogy kinek melyik a fontosabb szempont.

Elsőre talán megdöbbentő lehet, hogy az alábbi 20-féle külső mind más (néven futó) defektvédelmi technológiát tartalmaz. Felmerülhet a kérdés, hogy egyáltalán minek van ennyiféle technológia? Megnyugtatlak: nincs ennyiféle technológia. Valójában háromféle elv van, ezeket és ezek kombinációit alkalmazza minden gyártó, csak mindenki nevet adott a „saját gyermekének”, ezért tűnhet bonyolultnak és átláthatatlannak a kínálat. Pedig valójában nem az. Lássuk a lényeget, hogy mi is véd meg minket és hogyan, azoktól a FRánya tüskéktől és üvegcseréptől.

1-es szint: gumi alapanyag és szálsűrűség
Miért nem gond a motoroknál és az autóknál a királydinnye? Egyszerű: olyan vastag a gumi falvastagsága és olyan nagy a szálsűrűség, hogy nem tud átmenni rajta. Ugyanez az egyszerű elv alkalmazható a kerékpár gumiknál is. A nagy szálsűrűség jelentősen drágítja a gumi árát, így ezt elsősorban a drágább külsőknél használják, viszont érezhetően fokozza az átszúrás elleni védelmet. Több olyan gumival is találkoztunk, melyek alapanyagát viszonylag könnyű volt átszúrni (a puhább, tapadósabb keverékeknél ez a jellemző), viszont a belső szövet alapanyaga jelentős mértékben megakasztotta a rajzszeget, mielőtt átment volna rajta. A nagy szövetsűrűség jót tesz a gördülési ellenállásnak is (csökken tőle). Ezért a drágább külsők gyorsabbak némileg, mint a belépő kategóriások.
gumi alapanyag: Egyszerű fizika. Minél vastagabb a gumiréteg, annál nehezebb átszúrni. Értelemszerűen így nő az adott külső tömege is. Ez rosszabb gyorsíthatóságot eredményez, de egyben nő a külső élettartama is, mivel a több anyag hosszabb idő alatt kopik el. Valamit valamiért… A vastag (és keményebb) alapanyag növeli a gördülési ellenállást is, elvégre a külső gumiban a futófelületi réteg szokott a legkeményebb lenni. Tehát ahol a gördülési ellenállás mérséklése a cél, oda ez a technológia nem való. De egy boltba, melóba járós gépnél olcsó és hasznos alternatíva ez az egyszerű megoldás. Sőt, ha az extra futásteljesítmény a cél, akkor is van fantázia ebben a defektvédelmi megoldásban, de erre majd még kitérünk a végén.

2-es szint: speciális anyagú, extra futófelületi szövetréteg
Vannak olyan külsők és felhasználási területek, ahol fontos a kordában tartott tömeg. Na itt nem lehet a vastag futófelülettel vagy extra belső gumirétegekkel operálni, mert rohadt nehéz lesz tőle a külső. Főleg, ha az egy nagyobb, ballonosabb méret. Itt a futófelület alá kell célzottan berakni valami extra szúrás- és vágásálló vékony és könnyű réteget, ami nem dobja meg túlzottan a külső tömegét. A rossz hír, hogy ezt nem lehet olcsón megúszni. Van jó sok olyan külső a piacon, ami viszonylag olcsón ígér defektvédelmet ( hiszen rá is van írva….). Könnyű is, olcsó is, ezért nagyon csábító, de a fizikát nem lehet megb.szni… Az olcsó és könnyű vékony rétegek bár nyújtanak némi defektvédelmet, de inkább csak a vágásos sérülésekkel szemben. A rajzszög és a királydinnye szinte akadálytalanul halad át rajtuk… Szúrás ellen ezek nem túl jók. Vannak vékony, és nagyon ellenálló, leginkább kevlárból (aramidból) álló, extra sűrűn szőtt szövet rétegek, de ezek ára is borsos, így inkább csak a drágább, 5-6000 Ft feletti árú, teljesítménycentrikus külsőkbe építik be őket. Ezen a szinten a vágásos defektek ellen egész hatékonyak, a szúrásosokat pedig némileg csökkentik.

3-as szint: speciális anyagú, extra vastagságú futófelületi gumiréteg
Ezeket az 1-5 mm vastag, többnyire színes gumi rétegek nyújtják a leghatékonyabb defektvédelmet mind a szúrásos, mind a vágásos defektek ellen. Nyilván az 1-2 mm-es alig nyújt valami védelmet, az csak a „kozmetikázott defektálló” külső, a vásárlói lelkiismeret megnyugtatására… Ez a technológia 3 mm-től már egész jó védelmet nyújt, a 4-5 mm-es rétegek pedig már nagyon nagy fokú védelmet tudnak nyújtani. Ezek fizikája egyszerű, mint a faék. A legtöbb tüske egyszerűen túl rövid ahhoz hogy átszúrja őket, vagy ha hosszúak, akkor mire átérne nagy vastagságú rétegen, addig áthalad, átgördül rajta-felette a külső, így megszorul, letörik, kifordul a tüske. Némely bélésanyag – főleg a márkásabb gumiknál- annyira rugalmas és elasztikus, hogy amikor beleszúródik a tüske, akkor az fizikálisan nem vágja-szúrja át, hanem köré-szorul a rugalmas alapanyag, amitől egyre nehezebb bentebb nyomni a tüskét. Vágás ellen is hatékonyak ezek az extra rugalmas rétegek, mert mire átvágná az üvegcserép a teljes keresztmetszetet, addigra már továbbgördült a külső. A vastag réteg egyébként is jelentősen nagyobb felületen fekszik fel az éles üvegcserépre, így az kisebb felületi nyomást tud kifejteni a gumin egy pontban.


Még két érdekes vetület, mielőtt rátérnénk a konkrét külsők jellemzésére:
Vizsgáljuk meg a gumi-falvastagság összefüggését az élettartam és a gördülési ellenállás tekintetében. Kétféleképpen lehet vastag egy pl. 7 mm vastag gumi futófelülete. Tételezzünk fel egy azonos gyártó által, azonos gumi alapanyagból készült, két totál más elvek szerint felépített külsőt.

1-es példa - Az egyszerűbb esetben:
Van 1 mm-nyi belső szövet+gumiréteg, ami összetartja az egész külsőt és felette van 6 mm–nyi futófelületi gumialapanyag. Ez a külső olcsó lesz, mert egyszerű gyártani. Elég jó lesz defektállósága és hosszú lesz az élettartama, mert irdatlan sok gumi van a futófelület alatt. Viszont nagyobb lesz gördülési ellenállása, mivel a vastag gumiréteg bizony merev, nehezebben gördül át egy terep egyenetlenségen. Ez a külső ideális egy olyan városi gépbe, amivel komótos tempóban közlekedik a gazdája, nem cél, hogy a lámpánál ő gyorsuljon ki leghamarabb, viszont extra hosszú futásteljesítményt szeretne, elvégre ez egy költséghatékony külső és megoldás, amit több éven keresztül szeretne használni. Meglepő módon ez a megoldás ideális extra nagy futásteljesítményt igénylő, világjáró túragépekbe is, mivel egy nagy szálsűrűségű extra szövetréteggel kombinálva - bár így már nő az ára - a legnagyobb futásteljesítményt nyújtja és még a defektállósága is jelentős. Egy olyan túragépen, ahol a tempótartás és maximális futásteljesítmény a cél, nem jelent gondot a picivel nagyobb gördülési ellenállás.

2-es példa - A komplikáltabb esetben:
A 7 mm-nyi gumiréteg kijöhet úgy is, hogy van 1 mm-nyi alapszövet+gumi, ami összetartja a külsőt, felette van 3,5 mm-nyi extra rugalmas szúrásgátló réteg, felette pedig további 2,5 mm-nyi futófelületi gumiréteg. Ez a külső gumi kb. hasonló vagy kissé defektállóbb lesz, mint az első példában tárgyalt, viszont teljesen másként fog viselkedni menet közben. Kb. feleakkora lesz a km-ben mérhető futásteljesítménye, mint az első példában szereplő 6 mm-nyi futófelületet tartalmazó külsőnek (6 mm kontra 2,5 mm), viszont az élettartama alatt valamennyivel gyorsabb és komfortosabb lesz mint az 1-es példában szereplő külső. Ennek oka, hogy az extra rugalmas defektgátló réteg az alap szövetszerkezeten KÍVÜL van. Ergó alig hat rá a guminyomás. Hiába fújod fel 6 bárra a külsőt, mindig lesz a futófelületén egy 3-5 mm vastag puha, könnyen átgördülő réteg, ami miatt kevésbé fog fennakadni az útegyenetlenségeken, mint az 1-es példában szereplő kopásállóbb gumi futófelületű külső. Nyilván a 2,5 mm-nyi futófelület km-ben nem fog addig kitartani, mint a 6 mm-nyi, de így is kellően nagy lesz a futásteljesítmény, mivel az extra rugalmas közbülső réteg miatt maga a futófelület kevésbé lesz igénybe véve, mint az 1-es példa 6 mm-es rétege. Közepes távokhoz mi inkább ezt ajánljuk.

A tudományos megközelítésről fordítva hétköznapi nyelvere:
Sokan félnek a 3-5 mm-es réteget tartalmazó (SmartGuard, GrennGuard, Stop Thor, Stop Thor Ultimate, Safety System Plus) külsőktől, mert hogy „rohadt nehezek”. Tény, hogy nehezek, de ne fossál tőlük… Nem leszel velük gyorsítás bajnok, viszont tempótartásban és kényelemben verhetetlenek ezek a külsők. Ha hooooooszú utakra jársz, akkor egy nehezebb, ilyen felépítésű defektvédett külsővel kényelmesebben, gyorsabban és nagyobb biztonságban fogsz célba érni, mint egy könnyített, vékony falú, keményre pumpált külsővel.
Jöjjenek a külsők és a defektvédelmi technológiák bemutatása:

Fontos 3: A 250-350 grammos országúti versenykülsők defektvédelmi technológiáival ezen cikk keretein belül nem foglalkozunk, mert azok szúrás és vágásállóságának megítéléséhez már mindenképpen gépi mérés kellene.
Fontos 4:
A technológiát bemutató képet a hozzá tartozó szöveg ALATT találod!

 

A Continental defektvédelmi technológiái:

Continental Comfort Contact külső – Safety System Braker defektvédelemmel
A Conti belépő kategóriás defektvédelme, ami igazából csak néhány extra szövetréteget jelent a futófelület alatt. A 4 mm-es keresztmetszet kb. 1,5 mm-nyi megerősített szövetrétegből és 2,5 mm-nyi futófelületi gumiból áll.
Kissé szúrásállóbb mint egy alap szövetszerkezetes gumi, de túl nagy védelmet nem kell várni tőle. A vágásállósága nem rossz, hála 2,5 mm-nyi futófelületnek. Élettartam tekintetében átlagos külső.

 

Continental Tour Ride külső – Puncture Protection defektvédelemmel
A Conti belépő kategóriás defektvédelme. 5 mm-es keresztmetszet. Extra szövetréteg nincs (1 mm), viszont van helyette egy 1,5 mm vastag sárga gumi betét a 2,5 mm-nyi futófelületi gumiréteg alatt. Sajnos ez a sárga gumi még puhább, mint a futófelület anyaga, így a szúrásállóságot sem növeli és a futófelület élettartamból is elvesz. Sok értelme nincs, éppen ezért meg is szünteti a Conti.

 

Continental E.Contact külső – Safety PLUS Braker defektvédelemmel
Középkategóriás védelem, 7 mm-es futófelület vastagság. Extra szövetréteg itt sincs (1 mm), viszont a szürke bélésréteg már 2 mm-es és futófelületi anyag is 4 mm. A szúrás és vágásállósága elég jó, hála a legkülső 4 mm-nek és élettartamban is elég jó lesz. Gördülési ellenállásban nem fog brillírozni, de legalább sokáig használható. Ez szerintünk egy nagyon jó középkategóriás kompromisszum gumi.

 

Continental Ride Tour külső – Extra Puncture Belt defektvédelemmel
Középkategóriás védelem, 6,2 mm-es futófelület vastagság. Extra szövetréteg itt sincs (1 mm), viszont a narancs bélésréteg már 2,6 mm-es és futófelületi anyag is 2,6 mm. A szúrás- és vágásállósága közepesen jó, a legkülső 2,6 mm miatt kevésbé lesz élettartam-bajnok mint az előző. Gördülési ellenállásban jobb lesz, mint a Safety Plus Braker, de nem fog addig tartani. Ha neked fontosabb a kisebb gördülési ellenállás, mint a hosszú élettartam, akkor ez egy jó középkategóriás kompromisszum gumi.

 

Continental Eco Contact Plus külső – Safety System Plus Braker defektvédelemmel
Felsőkategóriás védelem, 7 mm-es futófelület vastagság. Extra szövetréteg itt sincs (1 mm), mely felett viszont a Conti sárga bélésréteg már 3 mm-es, viszont a futófelületi anyag csak 2,5 mm. A szúrás- és főleg a vágásállósága nagyon jó, hála a két felső rétegnek, élettartamban közepes lesz. Gördülési ellenállásban nem dönt rekordot, de legalább viszonylag sokáig használható és extra módon védett a defektekkel szemben. Ez szerintünk egy jó felsőkategóriás defektvédett gumi.

 

A Maxxis defektvédelmi technológiái:

Maxxis Overdrive - K2 defektvédelemmel
Középkategóriás defektvédelem, 5,2 mm-es futófelület vastagság. Alap 0,8 mm-es szövetréteg felett egy nagyon vékony, de extra vágásálló kevlár szövet réteg található, majd 4 mm-nyi futófelületi anyag, ami miatt élettartamban nem rossz külső. A kevlár szövetréteget átszúrni nem nehéz, viszont a vágásállósága elég jó, így az üvegcserepek ellen határozottan jól véd. Közepes gördülési ellenállás, viszonylag kis súly, elég jó élettartam és enyhe-közepes defektvédelem jellemzi ezt a külsőt.

 

Maxxis Overdrive II - Maxx Shield defektvédelemmel
Középkategóriás defektvédelem, 4,7 mm-es futófelület-vastagság. Alap 0,8 mm-es szövetréteg felett egy nagyon vékony, de extra vágásálló kevlár szövetréteg található, majd 1 mm-nyi extra gumi réteg és 2,9 mm futófelületi anyag, ami miatt élettartamban közepes külső. A kevlár szövetréteget átszúrni nem nehéz, viszont a vágásállósága elég jó, így az üvegcserepek ellen jól véd. Közepes gördülési ellenállás, viszonylag kis súly, közepesen jó élettartam és közepesen jó defektvédelem jellemzi ezt a külsőt. Kicsit érezhetően nehezebb átszúrni mint a K2-t, viszont élettartamban kevésbé lesz tartós.

 

Maxxis Overdrive – Maxx Protect defektvédelemmel
Közép-alsókategóriás defektvédelem, 6,3 mm-es futófelület-vastagság. Alap 1 mm-es szövetréteg felett nincs kevlár szövet, de extra 2,7 mm-es gumibetét-réteg található, majd 2,6 mm futófelületi anyag. Ezek miatt élettartamban kevésbé jó, mint a másik két Maxxis külső, viszont jobban gördül. Szúrásállósága közepes, vágásállósága jónak monDHató. Érezhetően könnyebb átszúrni mint a K2-t, viszont átvágni nehezebb és élettartamban kevésbé lesz tartós. Ha fontos a kis gördülési ellenállású defektvédelem, akkor jól jársz vele.

 

A Deestone defektvédelmi technológiái:

Deestone D202 – Anti Puncture System (MTB)
A Deestone leginkább belépő kategóriás külsőket gyárt. Kis szálsűrűség, olcsó alapanyag jellemzi őket, de ez nem jelenti azt, hogy ne működnének. Az APS defektvédelem nem egy túlszofisztikált dolog, de meglepően jól működik. A montis külsőjük futófelülete 4,7 – 9 mm vastag. Tehát még ahol nincs minta, ott is 4,7 mm anyag van, ami önmagában is tekintélyes, a mintázat részén pedig 9 mm. Maga a defektvédelem annyiból áll, hogy a szövetréteg a futófelület alatt háromszor sűrűbb, így 1,5-2 mm vastag itt a szövet rész, + rohadt vastag a futófelület. Ennyi. Nincs túlbonyolítva, viszont ami a súlyos, hogy nagyon jól működik. Ez a gumi dög nehéz, az oldalfal is tekintélyes, de nagyon olcsó. A gördülési ellenállását inkább ne kérdezd. A mintázat közötti részeken is közepes defektvédelmet nyújt, a mintázat alatt, ahol a legvastagabb a gumi, nagyon durván nehéz átszúrni. Ha nem teljesítménycentrikus gépre rakod, akkor olcsón kapsz viszonylag hosszú élettartamot és jó defektvédelmet.

 

Deestone D1006 - Anti Puncture System (aszfalt)
A működési elve ugyanaz, mint az előző montis verziónak, csak a mintázat-falvastagság inkább aszfaltra optimalizált. 6,3 mm vastag a futófelület, ami 1,5 mm-nyi szövetből és 4,8 mm-nyi koptatható futófelületi gumiból áll. Egyszerű mint a faék, de nagyon jól működik. A legnehezebben átszúrható gumiréteg a kemény futófelületi gumi, így ha ebből sok van, akkor tartós és defektálló külsőt kapsz. Nem lesz könnyű és gördülési ellenállásban sem egy bajnok, de ha ezek nem szempontok, akkor kiemelkedően jó defektállóság / ár arányt kapsz.

 

A Mitas (korábbi Rubena) defektvédelmi technológiái:

Mitas V81 Shield – Antipuncture Sytem defektvédelemmel
A Mitas legegyszerűbb defektvédelme van ebben a külsőben, ami 1 mm-nyi plusz gumi réteget és némi szövetréteg-duplázást jelent a futófelület alatt. A teljes futófelület 4,4 mm vastag, ebből 1,4 a szövetréteg, 1 mm a plusz réteg és 2 mm a futófelületi alapanyag. Ez egy könnyű gumi, ami nyújt némi defektvédelmet, de igazán sokat nem kell tőle várni. A vágásos sérülésekkel szemben kicsit ellenállóbb, a szúrásosokat kevésbé bírja. Mivel vékony a futófelület, ezért nem lesz belőle élettartam-bajnok, viszont egész jó a gördülési ellenállása, valamint könnyű és olcsó.

 

Mitas V41 Walrus - Stop Thorn defektvédelemmel
Ez a középszint a Mitas kínálatában. 7,6 mm a teljes futófelület, ebből 1,5 mm a vastagított szövetréteg, felette van 3,5 mm-nyi közbülső réteg, majd 2,6 mm futófelületi gumiréteg. Ez a külső már csak a falvastagságaiból adódóan is komoly defektvédelmet nyújt, mind a vágásos, mind a szúrásos defektek ellen. A gördülési ellenállás és a tömege közepes, így nagyon jó „mindenes” gumi válik belőle közepesen hosszú élettartammal, ami kiegyenlítetten jól teljesít minden körülmény között. Ár / teljesítmény arányban nagyon jó választás.

 

Mitas V66 Flash – Stop Thorn Ultimate defektvédelemmel
Ez a felső szint a Mitas kínálatában. 8,6 mm a teljes futófelület, ebből 1,5 mm a vastagított szövetréteg, felette van 4,5 mm-nyi közbülső szúrásgátló réteg, majd 2,6 mm futófelületi gumiréteg. Ez a külső már csak a falvastagságaiból adódóan is igen tekintélyes defektvédelmet nyújt, mind a vágásos, mind a szúrásos defektek ellen. A gördülési ellenállása és a tömege nagy, de teszi ezt kiemelkedően jó defektvédelem mellett, közepesen hosszú élettartammal. Ár / teljesítmény arányban nagyon jó választás nehezebb bicajosok, vagy sok csomaggal közlekedők számára, akik nem akarnak a márkanévért extra felárat fizetni.

 

A VeeRuber defektvédelmi technológiái:

VRB292 Easy Street – 3,5 mm Rubber Protection defektvédelemmel
A Vee Rubber kínálatában ez az egy defektvédelmi technológia érhető el, ez viszont olcsón nyújt közepes defektvédelmet. A teljes futófelület 8,2 mm vastag!!! 0,5 mm egyszerű alapszövet, felette 4,5 mm-es (és nem 3,5 mint a nevében), enyhén szivacsos, puha szerkezetű közbülső réteg, majd 3,2 mm-nyi futófelületi gumi található benne. Ez egy nagyon érdekes külső gumi, mert az alap szövetrétege és a piros szivacsos réteg is elég puha, így nem nyújt akkora defektvédelmet, mint egy tömörebb bélésanyag, de a 3,2 mm-nyi futófelülettel együtt már egész jó védelmet nyújt. Bár inkább a vágásos sérülésekkel szemben hatékony, átszúrni közepesen volt nehéz. A szúrásosnak a puha belbecs kevéssé áll ellen. Viszont gördülési ellenállásban és vibráció csökkentésben kiemelkedően jó ez a gumi és a 3,2-es futófelület is biztató élettartamot sejtet. Nem túl olcsó, de nagyon jól gördül és felső-közepes a defektvédelme.

 

A Schwalbe defektvédelmi technológiái:

Schwalbe Spicer – K(evlar) Guard defektvédelemmel
Régebben a Kevlar Guard olyan volt mint a Maxxis külsőkben a kevlár szövet szalag, de mivel ez nem olcsó, ezért később a Schwalbe áttervezte és átnevezte (magyarán lebutította) a K-Guard-ra ezt a defektvédelmet. A réteg sárga színe maradt, de már nem kevlárból van, hanem csak egyszerű plusz gumi réteg. Maga ez a réteg csak „kozmetikai védelmet” nyújt, de az olcsóbb gyártókhoz képest dupla szövet sűrűség, valamint a jó futófelületi alapanyag megmenti a helyzetet és így együtt kb. olyan (enyhe) defektvédelmet nyújt mint az olcsóbb gyártók eggyel magasabb fokozatai. 5,5 mm a teljes futófelületi vastagság, ebből kb. 1-1 mm a szövetréteg és a sárga réteg és 3,5 mm a futófelületi gumiréteg. Mind szúrás, mind vágás ellen enyhe védelmet nyújt csak.

 

Schwalbe Big Apple – Race Guard defektvédelemmel
A Race Guard egy kifejezetten könnyű defektvédelem leginkább a vágásos defektek ellen. A teljes futófelület 5 mm vastag, ebből 0,5 a szövetszerkezet, 1 mm a kék, nagyon merev réteg, és 3,5 mm a futófelületi gumiréteg. Ez a vékony kék csík jelentősen keményebb anyagból van mint a K-Guard sárga verziója és sokkal nehezebb is rajta átnyomni a tüskét. A 3,5 mm-es külső futófelület közepes élettartamot ígér, mindezt viszonylag kis súly, és közepes gördülési ellenállás mellett. Kb. innentől éri meg defektvédett Schwalbe-t venni.

 

Schwakbe Road Plus – Puncture Guard defektvédelemmel
defektvédelem terén hasonló vagy picivel talán többet nyújt mint az előző Race Guard, csak nagyobb tömeg mellett. A közbülső réteg itt 3 mm-es, az alapszövet + 1 mm, és erre jön 2 mm-nyi futófelület, így jön ki a 6 mm-nyi teljes futófelület. A végeredmény egy jó vágásállóságú, közepes szúrásállóságú, közepes tömegű és gördülési ellenállású külső. Ez amolyan arany középút külső a Schwalbe kínálatában.

 

Schwalbe Energizer Plus Tour – Green Guard defektvédelemmel
Na innentől kezdődik a komoly védelem. 7 mm-es futófelület, ami 1 mm-nyi szövetből, 3,7 mm zöld szúrásálló rétegből, és 2,3 mm futófelületi gumiból áll. Ez már komoly defektvédelem mind a szúrásos, mind a vágásos defektek ellen. A súlya még az emészthető tartományon belül marad, a gördülési ellenállása közepes és bár nincs túl sok a futófelületi alapanyagból, de az legalább jó minőségű, így közepes-hosszú élettartamra számíthatunk.

 

Schwalbe Marathon Plus Tour – Smart Guard defektvédelemmel
A Schwalbe egyik legkomolyabb defektvédelme, amivel szinte soha nem fogsz kilyukadni. 9,3 mm /!! teljes vastagság a futófelület alatt. 1 mm szövetréteg, 6 mm (!!!) a kék szúrásálló rész és 2,3 mm a futófelületi gumi alapanyag. Ezt már rohadt nehéz átszúrni, már csak azért is, mert legalább 10 mm-es tüske kell hozzá… Ebből kifolyólag nem könnyű a külső, de ha lendületbe jött, a gördülési ellenállásán ezt nem érezni, mert a puha kék réteg miatt elég jól gördül. A 2,3 mm-nyi futófelület nem tűnik soknak, de a jó alapanyag és az alatta lévő rugalmas réteg miatt ez extra tartós, így élettartam gondjaid sem lesznek vele.

 

Schwalbe Marathon DeLuxe – Double Deffense defektvédelemmel
Az igazi nagyágyú, kifejezetten világjáráshoz. Valójában primitíven egyszerű gumi, de pont ez a zseniális benne. Itt nem „fakítanak” színes-szagos, fotókon jól mutató közbülső réteggel. A külső gumi nagyon ellenálló Snake-Skin szövet alapanyagát a futófelület alatt megturbózták extra sűrűn szőtt kevlárszövettel és elnevezték Vectran Guard-nak, ami a Snake-Skin szövettel együtt adja a Double-Deffense védelmet. E kettő úgy 1,5 mm vastag, szinte átvághatatlan és fölé jön a Schwalbe legtartósabb, kifejezetten nagy futásteljesítményhez kifejlesztett alapanyagából 6 mm-nyi!!!. És ennyi. Alig átvágható, átszúrható alapszövet, felette rohadt sok és kemény alapanyag és kész a világjáró külső. A 6 mm-nyi futófelületet önmagában alig lehet átszúrni, de amikor eléri a tű hegye a Vectran réteget, ott még határozottan megakad benne és még egyszer neki kell feszülni, hogy átdöfd. Zseniális. A legegyszerűbb és legjobb defektvédelmet ez nyújtja, ráadásul extrém magas futásteljesítménnyel. Tény, hogy nem lesz könnyű és gördülési ellenállásban sem lesz helyezett, de ezeknek kevésbé van jelentősége egy világjáró kerékpáron. Ha a legjobbat keresed, megtaláltad.


Konklúzió tőmondatokban:

- A tömör gumin kívül nincs 100%-os defektvédelem, így vagy úgy, de mindet át lehet vágni-szúrni.

- defektgaranciát egyik gyártó sem kínál. NE hívj fel, hogy cseréljük ki, mert te defektvédett külsőt és belsőt vettél nálunk "hiszen ár is van írva!!!", de mégis defekted lett… Fogadd el: ha biciklizel, a defekt benne van a pakliban.

- Az olcsó, könnyű rugalmas anyagú külsők csak minimális defektvédelmet nyújtanak, leginkább csak lelki támasz az erre rászoruló vásárlónak, még akkor is, ha márkás gumiról beszélünk. Mindazonáltal nem kell feltétlenül leírni ezeket a külsőket, mely egy ilyen külső defektvédelme nagyon nagy mértékben fokozható különböző defektgátló szmötyik, folyadékok, gélek betöltésével, amiről a következő cikkünkben lesz szó. E két technológia vegyítése egészen komoly defektvédelmet tud nyújtani.

- A közepes defektvédelem az extra nagy egybefüggő futófelületi gumi-falvastagság (4-5 mm) vagy 2-3 mm-nyi, extra rugalmas bélésréteg alkalmazásával érhető el. Az első esetben a gumi élettartama lesz nagyobb, míg a másik esetben komfortosabb külső a végeredmény. Ha nem akarsz defektgátló folyadékkal szutymákozni, akkor ettől a szinttől éri meg defektvédett külsőt venni. Ezek a külsők még nem túl nehezek, így mindennapos városi közlekedésre is kiválók, nem fogsz lepetézni a 12. piros lámpánál kigyorsításkor sem.

- Nagyfokú defektvédelmet a 6-8 mm feletti egybefüggő futófelületi réteg, vagy a 4-6 mm-nyi extra rugalmas bélésréteg nyújtja. Ezekkel már tényleg igen nagy biztonságban érezheted magad és természetesen itt már részesülsz a jobb alapanyagok miatt hosszabb élettartamból, kisebb gördülési ellenállásból vagy nagyobb menetkomfortból is. Km-zabálóknak, hosszú túrára menőknek, nagy csomagot hurcibálóknak nagyon ajánljuk ezen külsőket.

Ha hasznosnak érezted ezt a cikket, akkor feltétlenül oszd meg a Facebook-on, hogy ismerőseidet megkíméld a királydinnyével való találkozás „örömeitől”.

Tartalomhoz tartozó címkék: Tartalmi cikkek Defekt
blog comments powered by Disqus
Termékek összehasonlítása
Márkák szerint
Töltsd le! Ingyenes!

Íme az ajándékod!

HASZNÁLD!

Vásárlói értékelések